دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

مصورسازی اطلاعات، دیتاژورنالیسم، آمار و نمودار

دیـتاویــز

فرهنگ، قربانی تروریسم

چهارشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۸ ق.ظ

فرهنگ سوریه

آسیب‌هایی که جنگ داخلی سوریه به همراه داشته است، فقط مسائل سیاسی و ملیتی را در بر نمی‌گیرد. فرهنگ و آثار باستانی چندهزارساله موجود در این کشور، در خطر نابودی و تخریب قرار دارند.

تنها کافی است به آثار ثبت شده در میراث جهانی نگاه کنیم، ۶ اثر در مناطق پر خطر، که متاسفانه بر اساس گزارش‌ها تبدیل به منابع مالی جدید گروه‌های تروریستی شده‌اند.

گروه‌های اسلامی تندرو نگاه مثبتی به میراث تاریخی نداشته و معمولا آن‌ها را جز ظواهر شرک و کفر می‌دانند. همان کاری که القاعده در افغانستان با مجسمه‌های بودا انجام داد در انتظار مکان‌هایی است که به دست دولت اسلامی عراق و شام می‌افتد: یا نابود می شوند یا فروخته.

متاسفانه مناقشات سیاسی جایی برای فرهنگ باقی نگذاشته‌اند. می‌شد امیدوار بود اقداماتی که در جنگ جهانی دوم برای حفظ آثار تاریخی اروپا صورت گرفت در این مناطق هم اتفاق بیفتد، اما... .

به‌نقل از باربارا تاکمن که در کتاب توپ‌های ماه اوت، می‌نویسد «سوزاندن کتابخانه نه به‌معنای جنگ با غیر نظامیان، بلکه با آیندگان و نسل‌های آینده است.»؛ می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که جنگ در سوریه و مناطق خاورمیانه، تهدیدی برای اندیشه و فرهنگ آیندگان است. چیزی که گروه‌های تندرو اسلامی به پاک‌سازی(فرهنگی) آن علاقه زیادی دارند.

[Image]دریافت و مشاهده اینفوگرافیک(فارسی)

[Image]دریافت و مشاهده اینفوگرافیک(انگلیسی)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی